Společnost Eagle Dynamics každoročně připravuje video, kde nám představují blízkou i vzdálenější podobu jejich simulátoru DCS World. Na konci tohoto videa je vždy představen modul, o kterém nebyla doposud řeč. Tento rok tu máme hned dvě překvapení. Pojďme se tedy podívat, co pro nás ED připravili.
Pro začátek všem doporučuji shlédnout video DCS World 2025 and Beyond níže a až poté pokračovali v článku.
Hned na začátku videa nám je odprezentována mapa pohyblivé frontové linie, což nám naznačuje, že dynamické kampaně, na které čekáme spoustu let, by měli být téměř připraveny. Další možností je, že by to mohlo prezentovat přepracovaný generátor misí. Ať tak, či onak, jedná se o důležité oživení zastaralého rozhraní, ve kterém DCS bohužel dlouhodobě neoslňuje.
Co nelze v průběhu celého videa přehlédnout, je poměrně dost záběrů na pozemní jednotky a hlavně na efekty výbuchů a ohně. Schyluje se snad k zásadnímu vylepšení DCS: Combined Arms? Jisté je, že efekty požáru po zničení objektu a výbuchu jsou značně vylepšeny a velmi povedené se zdají být i efekty osvětlení noční krajiny s hořícími objekty na pozadí, či za horizontem. Uvítal bych i dynamické šíření požáru, ale to bych toho chtěl zřejmě příliš. Konečně se snad dočkáme nové animace pěších jednotek, které mají ve videu až dechberoucí detaily.
Další průběh videa již není tolik zaměřené na noční akci ale to neznamená, že by jsme si ho měli užít méně. Můžeme si užít záběry připravovaných letounů, jako je F6F Hellcat a Eurofighter Typhoon či MiG-29. Nejde přehlédnou na vydařené záběry útoku tanků M1 Abrams, které vypadají, že také prošli vylepšením. Pozornější si vši
mnou záběru souboje s japonským A6M Zero. Kdo má rád spíše logistické mise, určitě si užije pohled na chystaný C-130J Herkules od Airplane Simulation Company a sním nové možnosti transportu a uvolňování nákladu.
Když ustoupíme od pohledu na techniku, dostáváme záběry nové neznámé mapy. Po nějaké době se již zorientujeme a uvědomíme si, že sledujeme záběry z mapy Německa 80. let. ale oficiální název zatím nevíme. Po dynamických záběrech letounů od Heatblur a MiGu-29 máme záběr na propracovaný protiletadlový systém S-300 nebo S-400, to nezvládnu identifikovat.
Přeskočíme o pár desítek vteřin dále. Dostáváme detailní záběry exteriéru a interiéru nového chystaného modulu detailního letounu MiG-29, detaily jsou opravdu impozantní. Následují záběry na nákladovou rampu C-130 a s ní související náklad. Zaujal mě především záběr na GBU-43/B MOAB, kde stojí za zamyšlení, zda se jedná pouze o náklad nebo bude plně funkční zbraní pro shoz z C-130.
Součástí videa jsou i záběry na modernizovanou F-14B(U), kterou pro DCS následně potvrdil vývojářský tým z Heatblur. Velmi často se ve videu vyskytuje letoun Typhoon a po záběru letounu z pohledu z rampy C-130 se dostáváme k další novince, která dorazí s C-130 a tou je shoz nákladu z nákladové rampy za letu. Ano toto bude nová úroveň pro logistické možnosti v DCS World a mnoho z nás je přivítá.
Dále se nám dostává záběrů na typické stavby v Berlíně, jako je vítězný sloup, letiště Tempelhof, berlínský dóm a další. Na letišti jsou i civilní letadla, ale následně ED vyvrátili možnost civilní letecké dopravy.
V poslední části videa dochází k odhalení doposud nepotvrzených nových modulů. Jako první se nám odhalí nový plně detailní modul F-15C Eagle a po několika zahalených detailech pro nás připravili siluetu něčeho mimořádného. F-35.
O DCS: F-15C byly zveřejněny často kladené otázky, které potvrzují řadu palčivých otázek. Dotyčný F-15C bude F-15C Multi-Stage Improvement Program (MISP) s radarem AN/APG-63, PACS, datovým spojením JTDIS, přilbou JHMCS a AIM-9X. Mnohem modernější a sofistikovanější verze F-15C ve srovnání s modelem Flaming Cliffs. Jedná se údajně o zcela nový model s grafickými standardy z roku 2025. Bude modelovat standardní verzi USAF z poloviny roku 2000, takže zde nebudou žádné zbraně vzduch-země.
Pokud jsme měli palčivé otázky ohledně F-15C, na několik z nich nám odpověděla podobně dostupná FAQ pro F-35. Je potvrzeno, že se jedná o produkt na úrovni DCS World (klikací kokpit, komplexní systémy atd.) a Eagle Dynamics hodlá soustředit úsilí na DCS: F-35A s tím, že F-35B a C mají být nepotvrzené, ale uvažuje se o jejich budoucím vývoji. Pokud jde o to, jak to hodlají provést, FAQ nabízí odpověď.
Přibližně od roku 2010 se předvádění letounů F-35 stalo běžnou záležitostí na obranných veletrzích. Tyto ukázky byly často natáčeny a poskytují skvělý přehled o rozhraní pilotovaného letounu F-35 v letech 2010 až 2015. Ty nám v kombinaci s množstvím veřejných akademických prací, ukázkami systémů subdodavatelů, zpětnou vazbou veřejnosti od pilotů F-35 a zavedeným PVI jiných letounů umožní vytvořit do značné míry úplnou a přesnou simulaci F-35A.
Seznam zbraní je také předběžně stanoven takto:
Plánovaný kompletní seznam zbraní amerického F-35A v časovém horizontu roku 2015. To zahrnuje interní 25mm kanon, AIM-9X, AIM-120, GBU-38, GBU-39, GBU-31, GBU-12, GBU-16, GBU-10, GBU-24, AGM-158, AGM-154, CBU-103/105, CBU-99/100 a sérii Mk-80. V případě, že by se jednalo o letoun, který by měl být vybaven kanonem, je třeba počítat s tím, že by měl být vybaven kanonem. Tento seznam se může v průběhu vývoje změnit.
Je toho více, takže vám doporučuji, abyste si sami přečetli DCS: F-35A FAQ, protože se tam píše o multiplayeru, stealth, letovém modelu a dalších věcech.
Jak F-15C, tak F-35A jsou ve fázi vývoje, takže se jedná o velmi brzké oznámení obou typů. Eagle Dynamics naznačuje, že nepřijdou letos a mohou se objevit už v roce 2026 nebo 2027.
Video s FAQ od Matta Wagnera
Máme pro vás první video s otázkami a odpověďmi od Matta „Wags“ Wagnera na rok 2025! Je to první otázka a odpověď po delší době a přichází hned po několika velkých odhaleních ve videu DCS World 2025 and Beyond, které vyšlo před několika dny. Mattovo video se zaměřuje na některá další témata, takže se nejedná o opakování filmového přehledu a dostává se k některým dalším tématům.
Leden 2025 Otázky a odpovědi od Matta Wagnera
Některé z otázek, na které Matt odpovídá, jsou základní, například kdy Eagle Dynamics vznikla (1991 FYI) a kolik lidí pro společnost pracuje, kterých je podle Matta v současné době 170 – což zhruba odpovídá tomu, co jsme slyšeli v průběhu let.
Matt uvádí, že společnost Eagle Dynamics má v současné době rozpracováno několik projektů. Mezi největší z nich patří dynamická kampaň, generátor misí, mapa světa, obecné letové modely AI, aktualizace editoru misí a jádra enginu. Matt říká, že na každém z nich pracují vlastní specializované týmy. Největší skupinou jsou však ti, kteří pracují na placených modulech
Na otázku ohledně výběru letadel k vývoji Matt odpovídá, že největším faktorem je, zda se jedná o oblíbenou možnost, kterou si hráči koupí, včetně hardcore komunity i širší komunity leteckých simulátorů obecně. Samozřejmě také vyvažují časová období a typy letadel. Matt naznačuje, že si nedokážou představit, že by dělali například 747, protože DCS je rozhodně zaměřeno na boj.
Další otázka se týkala pozemních bojů a možnosti FPS (first person shooter). Matt řekl, že pracují na vylepšení pozemního boje v DCS, a naznačil, že pravděpodobně nebudou dělat FPS, ale zabývají se detailnější simulací vozidel.
Další otázka směřovala na mapy a ptala se, zda se mapy Kavkazu a Nevady někdy dočkají nějakého vylepšení. Matt řekl, že je to spíše otázka kdy než jestli. Ale také, že týmy map jsou nyní zaneprázdněny Afghánistánem, Irákem a druhou světovou válkou na Mariánských ostrovech, a tak k tomu letos pravděpodobně nedojde.
Když zůstaneme u tématu map, Matt říká, že ED v současné době nemá žádné mapy z období studené války ve vývoji, ale mluvil o práci, kterou Ugra Media dělá na německé mapě z období studené války. Třetí strany samozřejmě mohou dělat mapy odpovídající dané éře, ale ED zatím nemá žádné plány.
Zmínil se, že chtějí udělat Vietnam, ale že sada pro vývoj terénu potřebuje více práce, aby byla správně provedena. Je to něco, co chtějí udělat, ale nemají žádné okamžité plány. Poslední bod týkající se map, říká, že stále pracují na projektu mapy světa a uvádí, že projekt je rozsáhlý a je ještě roky vzdálený a dodává, že je stále ve fázi výzkumu a vývoje.
Pokud jde o letadla, Matt byl dotázán na dvoumístné stíhačky jako F-16D a F/A-18D a také na bombardéry s vícečlennou posádkou. Řekl, že vícemístné proudové letouny jako F-16D nejsou v současné době v plánu, a naznačil, že větší projekty bombardérů budou mít reálnější provoz po dokončení mapy světa.
Mattovi byla položena důležitá otázka týkající se hratelnosti a zde řekl, že pracují na některých prvcích, které by vylepšily DCS World jako hru. Údajně navrhují „několik nových herních režimů“, přidávají funkci ukládání uprostřed mise a pracují na systému zachycování dat, aby si lidé mohli vytvořit zážitek pilota s osobou, odměnami atd.
Mluvilo se o systému ATC, který byl údajně přestavěn, a chtějí aktualizovat systém menu. Zkoumají, zda by bylo lepší použít předem nahrané hlasové linky nebo hlas generovaný umělou inteligencí. Chtějí také přidat lehkou utilitu, která by hráčům umožnila fungovat jako řídící ATC.
Matt také pochválil komunitu za její podporu a naznačil, že Eagle Dynamics musí i nadále více pracovat na transparentní komunikaci s komunitou. Doufají prý, že tento a podobné dotazy a odpovědi tomuto cíli napomohou.
A ve videu je toho ovšem mnohem více.