Včera proběhl živý přenos rozhovoru, který pořádala asociace leteckých simulátorů (Flight Simulation Association), ve kterém vystoupili Brian ze SkyCommandu, Austin za X-Plane a Anna a Sante ze společnosti OrbX. Rozhovor byl obsáhlý, plný zajímavých otázek a samozřejmě o to zajímavějších odpovědí.

X-Plane 12 již brzy

Během rozhovoru jsme se dozvěděli to, v co jsme doufali v každém předchozím videu ale doposud jsme se nic konkrétního nedozvěděli. Jistě tušíte kam tím mířím, jedná se o potvrzené uvolnění veřejné beta verze simulátoru X-Plane 12. Austin uvedl, že se dočkám snad již během léta, že je nyní zapojeno přes 250 alfa testerů. Nyní tým opravuje chyby scenérií a letový model je již připraven pro veřejnost.

Letový model v X-Plane 12

Letový model je hlavním lákadlem od prvních informací o nové verzi simulátoru. V X-Plane 12 je cílem vytvořit co nejvěrnější simulaci letadla. Jako důkaz kvality letového modelu uvedl, že již spolupracuje s výrobci letadel, kteří testují svůj prototyp právě v X-Plane 12 a leteckou společnost, využívající letový model pro výcvik nových pilotů.

Konkurenční boj mezi MSFS a X-Plane 12

S letovým modelem souvisí i to, jak se X-Plane 12 chystá nastoupit do ringu s MSFS. Dle Austinových slov MSFS neumožňuje výcvik pilotů, ale v X-Plane 12 je to možné. MSFS a X-Plane 12 jde každý svou cestou, která se v lecčem rozchází. MSFS sází na krásné scenérie a visuální prožitek a X-Plane naproti tomu nabízí špičkový letový model. To co v MSFS naprosto schází je práce na věrném letovém modelu eVTOL, který X-Plane 12 nabídne v doposud nevídaném provedení a nikde jinde toto prozatím nenajdete.

Hydroplány

Další zajímavý prvek je, že hodně práce je věnováno hydroplánům. Zde se šlo jinou cestou než v předchozích verzích simulátorů a konkurence. Hydroplány a jejich chování je nyní založeno na skutečné fyzice a ne na marketingu nebo zpětné vazbě testerů apod. Této nové fyziky již úspěšně využívá aljašský provozovatel hydroplánů pro výcvik nováčků, před usednutím do skutečného letounu.

Grafický pohled na X-Plane 12

X-Plane 12 se hned od začátku prezentuje jako věrná simulace s perfektním letovým modelem. Vizuální stránka je tímto odsunuta na druhou, ne-li a ž na třetí kolej. Tím je zaprvé ospravedlněn oproti MSFS horší vizuální zážitek, ale zároveň to dává více prostoru pracovat na všem potřebném pro dokonalí pocit z ovládání letadla.

Místo vývoje dokonalé scenérie a úžasných nasvícení atd, se v simulátoru HW stará o výpočet toho, kolik wattů slunečního světla dopadá na hliníkové části letounu a kolik světla se opět odrazí k pozorovateli, kolik se pohltí a kolik rozptýlí a do jakých směrů.

Kompatibilita X-Plane 11 a X-Plane 12

Ben, kodér X-Plane uvedl, že vše, co funguje v X-Plane 11, bude fungovat i v X-Plane 12! Tak doufejme, že naše oblíbené letouny nebudou muset zmizet z našich hangárů.

VR

Virtuální realita není prioritou. V X-Plane 12 se zatím VR moc práce nevěnovalo. Nějakou formu podpory VR by měl simulátor dostat pravděpodobně ve verzi 12.1, ale nebylo upřesněno, jak to bude fungovat.

Autogen a scenérie celého světa?

Spolupráce X-Plane a Orbx vypadá zajímavě a možná se dočkáme pořádného posunu ve sceneriích, ale to je zatím hudba budoucnosti. Jak uvedla Anna z Orbx, Bylo by zajímavé vytvořit (a všichni to chtějí) vytvořit globální produkt scenérie ve stylu FTX pro X-Plane s pokrytím celého světa.

Potřebujeme nový PC nebo rovnou superpočítač NASA?

Zde máme dobrou zprávu, netřeba nic měnit! Dle ohlasů alfa testerů, výkon simulátoru by měl být téměř stejný jako u současné verze, ale vypadá “čtyřikrát lépe”.

Původní rozhovor si můžete pustit zde