Přinášíme vám další zápis z novinek o připravovaném X-Plane 12. Dnes se podíváme na aktuální stav simulátoru a na čem se nyní pracuje.

Na konci loňského roku začalo uzavřené testování alfa verze  X-Plane 12, přístup měli především vývojáři třetích stran a odborníci na danou problematiku. Všichni účastníci alfa programu podepsali dohodu o mlčenlivosti, takže je prosím nežádejte o sdílení informací o X-Plane 12 nebo technických podrobností.

Zde je přehled některých vývojových úkolů, na kterých se nyní pracuje.

Nedávno dokončené:

 

Recently Complete In Progress Up Next
Aktulizace flotily letadel Nízká viditelnost Vylepšení deště
Déšť a sníh na dráze Voda Vylepšení výkonu
Aktualizace fyziky vrtulí Anti-Aliasing a FSR VR
3D HUD Noční osvětlení přepracování výchozího DSF
ATC vylepšení API třetích stran Oprava chyb
Roční období
3D Stromy
UI přepracováno
FMOD 2.0
Pohyblivé nástupní mosty

Je toho ještě mnohem více, co už je hotové – toto je jen ukázka současné práce.

V určitém okamžiku během tohoto procesu odstraňování chyb přejde X-Plane 12 z uzavřené neveřejné alfa verze do otevřeného beta programu “Early Access”. Jakmile tento přechod bude dostupný, každý, kdo se bude chtít zúčastnit programu Early Access, si bude moci zakoupit licenci X-Plane 12 a nový simulátor ihned používat.

Zde je několik podrobností o naší nedávné práci na vývoji.

Rozsviťte noc

S 76C 2022 03 04 15.16.38

Zdroj: Laminar Research

Osvětlovací engine X-Plane 12 je kompletně fotometrický a pracuje vždy ve skutečném HDR. To zahrnuje aktualizace způsobu, jakým je vytvářeno noční osvětlení a umělé zdroje světla. Dokončuje se velmi pečlivý průchod širokou škálou světelných zdrojů – městskými světly, pouličním osvětlením a především světelnými zdroji, které ovlivňují piloty (např. světla pro přiblížení, světla na okraji dráhy, PAPI atd.). Intenzity těchto světel jsou kalibrovány pomocí specifikačních listů FAA.

Nízká viditelnost

pasted image 0

Zdroj: Laminar Research

Nový engine osvětlení také vyžaduje nový přístup k letovým podmínkám za snížené viditelnosti. Denní podmínky za nízké viditelnosti jsou v X-Plane 12 přirozeně tmavší než slunečné dny, ale také stále světlejší než noční létání. Při nízké viditelnosti nejde jen o to, aby X-Plane vypadal hezky – X-Plane se používá jako tréninkový simulátor, takže musí zajistit, aby byla viditelnost omezena právě tak, aby bylo možné trénovat přiblížení podle přístrojů.

Aby tento problém vyřešili, postavil umělecký ředitel Alex Unruh… monolit.

Monolit slouží jako kalibrační cíl pro vyladění simulátoru – na základě určité polohy na dráze a správného nastavení viditelnosti bude monolit jen stěží viditelný. Monolit je obklopen světly dráhy, takže se může vývojář ujistit, že přiblížení a okrajová světla také vhodně reagují na mlhu.

Voda, všude voda!

S 76C 2022 03 04 15.26.44

Zdroj: Laminar Research

Voda v X-Plane 12 je 3D. Nejenže jsou díky tomu vlny oceánu realističtější, ale tato 3D voda také interaguje s letovým modelem. Austin během alfa testování úzce spolupracoval s piloty hydroplánů, aby vyladil chování hydroplánů.

Nová funkce v simulátoru může způsobit nové chyby, které je třeba opravit – proto LR přizval do alfy vývojáře třetích stran, aby si simulátor vyzkoušeli již v rané fázi procesu. Např: Když vytvořili vodní vlny ve 3D, začaly vyčnívat skrz ortofoto scenérii. (V X-Plane 11 ortofotomapy pouze “přebarvují” 2D vodu.)

Vyhlazování

V X-Plane se již téměř deset let používá odložené vykreslování; v X-Plane 12 je odložené vykreslování výhradním režimem, ve kterém běží grafický engine – to je důležité, protože to umožňuje nové efekty počasí a osvětlení.

V X-Plane 12 nyní s novým odloženým vykreslováním podporuje skutečný vícevrstvový anti-aliasing (MSAA). V některých verzích X-Plane nebyl MSAA kompatibilní s odloženým vykreslováním a možnosti AA byly FXAA a SSAA. To bylo pro uživatele frustrující, protože SSAA výrazně poškozuje snímkovou frekvenci. Pokud je váš grafický procesor maximálně vytížen, 4x SSAA obvykle sníží snímkovou frekvenci o ….. 4x.

Nová cesta kódu MSAA by měla být mnohem efektivnější. Implementuje také funkci FidelityFX Super Resolution (FSR) od společnosti AMD. FSR umožňuje vykreslovat svět rychleji a poté výsledek škálovat až do rozlišení 4K – je to skvělá volba pro uživatele, kteří chtějí létat ve 4K, ale zachovat si vysokou snímkovou frekvenci.

Podpora třetích stran

  • X-Plane SDK podporuje nové počítače Mac s procesorem ARM M1.
  • Z X-Plane je odstraněno  OpenAL. Samotný X-Plane již několik let OpenAL nepoužívá. Zásuvné moduly, které používají OpenAL v X-Plane 12, si budou muset OpenAL přidat samy.
  • Zpřístupňuje se API FMOD pluginů (několika různými způsoby), aby zásuvné moduly, které generují zvuk, mohly komunikovat s kompletním trojrozměrným zvukovým prostředím.
  • V X-Plane 12  se spouští Chromium Embedded Framework (CEF). V X-Plane 11 byl CEF “vlastnictvím” prvního pluginu, který jej spustil; toto nové nastavení umožňuje X-Plane a všem pluginům sdílet CEF a mělo by usnadnit přístup pluginů, které potřebují přistupovat k webovým stránkám.
  • Hlavním cílem neveřejné alfa verze je zajistit, aby tyto změny fungovaly s doplňky třetích stran tak, jak mají.

Co bude následovat

Další fází po privátní alfa verzi bude zcela neomezený program Early Access beta – každý bude moci spustit betaverzi X-Plane 12 (buď jako demo, nebo po zakoupení licence X-Plane 12).