DCS World se osvědčil jako flexibilní a schopný simulátor, který podporuje širokou škálu misí. K dispozici je konvenční CAP, úderné mise, CAS a mise zachytit a zničit, ale pro nebojové mise tu prozatím moc nenajdeme. Časy se mění a pokud máte zájem o něco plného k českému CVARS, připojte se na server DCS SAR.

DCS SAR (Search And Rescue) je server, kde není ani jedna bojová mise ale vše je tu vytvořené pro fungující, částečně dynamicky se chovající záchranný systém. Vaším cílem a úkolem je vyhledávat a, zachraňovat, převážet pacienty, přeživší leteckých na nehod atd.. Na mapě je vytvořeno několik záchranných středisek a nemocnic. Každá nemocnice nebo středisko má omezenou kapacitu lůžek, personálu a zásob. Takže se vám může stát, že poletíme k nejbližší nemocnici, ta již bude mít plnou kapacitu a musíte si jako cíl vybrat jinou. Po nějaké době jsou však pacienti propouštěni a tím se uvolní další lůžka.

Další mise, které se zde musí plnit je zásobování nemocnic. Pokud jsou volná lůžka ale nejsou zásoby, nemocnice nemůže přijímat zraněné.

Všechny vaše úspěchy i neúspěchy se zaznamenávají do vašich statistik na serveru.

Server je zatím ve fázi testování. Uvidíme co ještě přibude ale i tak se jedná o ambiciózní počin.

Helikoptéry v DCS World mají kromě bojových rolí i možnost plnit nejrůznější úkoly a jedna z nich je převážet náklad a lidi.

SAR je v provozu již od dubna 2020, stále ve fázi alfa, ale donedávna mi byl zcela neznámí. Pokud jste o tomto počinu ještě neslyšeli, napíšu zde své dojmy a třeba si jej také vyzkoušíte.

Rozdíl oproti CVARS a podobným misím v X-Plane a SAR v DCS.

Proč porovnání s X-Plane? Kvalitní simulace helikoptér není moc rozšířená a zkušenosti mám pouze s X-Plane a DCS World (starý Gunship a Team Apache nejsou k porovnání vhodnými kandidáty).

Kolizní objekty

Jako jedna z hlavních výhod v DCS World při létáni s helikoptérami je interakce s prostředím. V X-Plane jsou objekty na zemi ve dvou verzích, jako Hard nebo jako Soft a záleží na autorovi objektů, jakou z těchto vlastností jim přidělí. Pro Soft objekty platí, že je to pouze něco, co na zemi je ale nemá to žádný vliv na pilotování, snad kromě vizuální navigace. Okolo Soft objektu (Např. lesy, většina budov autogenu, sloupy, el vedení atd.) můžete létat, přistávat, skrz ně prolétat a nic se vám nestane. Kde je tedy nějaká výzva při přistán v hustě zastavěných oblastech nebo v lese na malém vykáceném úseku? NIKDE!

V DCS World je každý objekt kolizní. Škrtnete o špičky stromů? při přistání nedáte pozor na sloupy s vedením vysokého napětí? Při přistání u autonehody jste rotorem zavadili o pouliční lampu? při každém z těchto drobných zaváhání je se zachraňováním ostatních konec, se štěstím zůstanete s nefunkční poškozenou helikoptérou na zemi, v horším případě je se vším konec. Jednou se mi dokonce při stoupání mezi činžáky stalo, že jsem neodhadl výšku a o střechu jednoho z domů jsem si urazil ližinu u UH-1H. Zkuste si poté bezpečně přistát s 6 pacienty na parkovišti před nemocnicí:-).

S kolizním modelem se pojí i další nepříjemná vlastnost létání a přistání v husté zástavbě. Turbulence! Nevím jak je to u Soft modelů v X-Plane, ale zdá se mi, že tam ta turbulence od budou není, pokud se pletu napište to do komentářů, ale v DCS World je celkem dobře zpracovaná.

Počasí

V DCS World je počasí jak staticky dané, tak i částečně lze nastavit dynamické počasí. Dokonce existují i skripty, které se snaží dostat do simulátoru reálné počasí. V multiplayeru si ale musíte vystačit s nastavením serveru(to je ovšem logické, všichni mají stejné podmínky). Kdežto v simulátorech, jako jsou X-Plane, FSX, FS2004, MSFS je počasí možné ručně měnit nebo využít dat z internetu.

Multiplayer

Pokud hrajete X-plane přes internet s ostatními piloty, je to takové kostrbaté. Někde se vám tam objeví další letoun či helikoptéra ale není to nic moc. Zde je každý další součástí prostředí .

Animace a pohyb objektů

Pohyb a animace pozemních jednotek (osob) v DCS World není nic dokonalého, naopak je občas celkem příšerná. Nicméně je zde pomocí skriptů celkem jednoduché nastavit pohyb v reakci na přílet záchrany či jiných jednotek.

První dojmy se SAR aneb zachraňuj ať další mohou zachraňovat tebe

Ihned po připojení si můžete vybrat pouze jednu koalici a několik pozic, několika FARP prozatím je se jedná víceméně o jednu oblast rozdělenou na jih, sever, východ, západ. V každé oblasti jsou vytvořeny stanice záchranných složek a nemocnice. Na výběr máte ze tří helikoptér: SA342 Gazelle, Mi-8MTV2 a UH-1H. Po vybrání role jste na vybrané základně s vypnutými motory a připraveni ke startu. Objeví se tabulky s vašimi statistikami, dostupnými misemi a dalšími vysvětlivkami. Po nastartování si můžete v rádiovém menu vybrat konkrétní misi ze seznamu a letět na dané místo, které je popsáno situací, vzdáleností a směrem od Vás. Jakmile se přiblížíte k cíli, všimnete si oranžového kouře, který označuje místo vyzvednutí. Pro fajnšmekry lze v radiovém menu kouř vypnout.

Samotná záchranná operace může být provedena několika způsoby v závislosti na situaci a zkušenostech pilota. Mise jsou různě obtížné. Můžete vyzvednou pouze lékařský personál přímo na FARPu na kterém jste a odletět s ním k nemocnici, nebo vyzvednou osoby na letišti, na rovném terénu. Další výzvy jsou v údolích hor, vysoko v horách na plošině. Těžší už jsou osoby ve svahu nebo v lese, kde se nedá přistát. Pro tyto účely lze i upravit délku lana, opět pomocí radiového menu.

Obtížnost se mění i s jednotlivými dny. Prozatím jsem vypozoroval, že server se restartuje jednou denně večer. Po každém restartu je jiné počasí i roční období. To znamená, že jeden den letíme za krásného slunečného letního dne a při dalším spuštění máme zimní sněhovou bouři nebo totální mlhu.

Zatím jsem si vyzkoušel jen pár misí, a protože nejsem v ovládání vrtulníků žádný přeborník, nevyhnulo se to bez problémů. Jelikož mám za sebou i virtuální havárii, tak jsem zjistil jednu zajímavou funkci na SAR. Pokud havarujete (nevím jestli vždy), na místě havárie se objeví nová mise se záchranou posádky z havarované helikoptéry:-).

Při záchraně jsem škobrtl o sloup vysokého napětí. Zkuste tuto chybu zopakovat u X-Plane

Při záchraně jsem škobrtl o sloup vysokého napětí. Zkuste tuto chybu zopakovat u X-Plane

Ale abych jen nechválil, i nějaké ty mouchy se najdou. Prozatím jsou to pouze mise stylem leť, nalož, vylož. Uvidíme co přidají, ale jak jsem již napsal, mělo by to být mnohem komplexnější, na to že jde dle autorů o Alfa verzi, je to velmi povedené.

Další chyba, která mě naštěstí díky rychlé reakci nestála virtuální život bylo, že když jsem se snažil přistát na heliportu u základny pro natankování, objevil se na něm jiný hráč zrovna ve chvíli, kdy jsem přistával. Naneštěstí jsem rychle uhnul a přistál na vedlejším heliportu, ale bylo to opravdu o fous.

To bylo jen tak tak

To bylo jen tak tak

Slovo závěrem?

Na první dojem jsem velmi kladně překvapen. Na serveru je i poměrně živo, během letu jsem měl většinou minimálně další 3 spoluhráče. Jeden mě naštval, že mi vyfoukl misi před nosem ale to se stává. Pokud uvážím, že má přibýt několikanásobně složitější fungující model ekonomiky a operací, má to potenciál. Nestane se z toho FSEconomy pro DCS Helikoptéry? Nebylo by to špatné.

Ale ať si každý udělá obrázek svůj. Vytvářím na toto téma ve fóru zvláštní sekci. Pokud se chcete podělit o zkušenosti neváhejte napsat.

Dále se můžete připojit na náš DISCORD.

Detaily serveru DCS SAR:

Ke spuštění musíte mít DCS World Open Betu!!!

Server name: Search And Rescue Server

Address: 145.239.150.127:10312

Helicopters and civilian ops project – Multiplayer – ED Forums (eagle.ru)