VSkylabs Aerospace Simulations vydávají jejich SR-71 Blackbird pro X-Plane 12. VSkylabs začali na letounu Blackbird pracovat během ledna tohoto roku (2023), zaměřili se na to, aby nám doručili přesnou a mnohem hlubší simulaci tohoto ikonického letounu do X-Plane. Pokračují tím v sérii unikátních a ikonických letounů. 

Letový model je momentálně ve verzi 1.0, který je uváděna jako předběžný přístup a bude postupně vylepšován. Mezi pozoruhodné vlastnosti letového modelu patří správné algoritmy řídící špičky vstupu vzduchu, charakteristiky ramjetů a simulace pohonu.  Chemický zážehový systém je simulován s vizuálními efekty při startu.

Dále jsou simulovány a animovány variabilní výfukové trysky přídavného spalování. Věrně je simulován také unikátní systém přívodu vzduchu Blackbirdu, včetně pohybů a nastavení vstupního hrotu, zadních obtokových dveří, palivových systémů, elektrických systémů a hydrauliky. Letové řídicí plochy jsou animovány podle autentických reálných parametrů. Simulovány jsou také sekvence doplňování paliva ve vzduchu.

vskylabs sr 71 tb 026

Zdroj: VSKYLABS

3D model byl pečlivě zrekonstruován z jejich staršího modelu, aby bylo do simulace zahrnuto co nejvíce detailů. Nechvalně proslulý startovací vozík A330 je vymodelován a animován a obsahuje FMOD zvuky motorů Buick Wildcat V8 401 ci. Vymodelován je také průzkumný dron Lockheed D-21. Plně detailní kokpit kompatibilní s VR kopíruje všechny detaily skutečného letadla.

Simulace letounu SR-71 je velmi složitá. V uplynulém roce byly investovány stovky hodin vývoje a testovacích letů (zhruba 500-600 k prosinci 2023), aby bylo možné vytvořit skutečnou, vysoce přesnou simulaci SR-71 v X-Plane 12. Vedle vývojového úsilí bylo (stále je…) investováno nespočet hodin do hloubkového studia a výzkumu letounu SR-71.

Jedna specialita letounu pro X-Plane 12:

Během sekvence doplňování paliva ve vzduchu v simulaci se spouští autentická rádiová nahrávka doplňování paliva ve vzduchu letounu SR-71, která dodává hře na ponoření a vzrušení! Zvukový záznam byl implementován do programu VSKYLABS “Test-Pilot”: SR-71-TB po schválení panem BC Thomasem. BC Thomas je slavný, vysoce časově vytížený pilot SR-71, který v kokpitu legendárního SR-71 strávil 1217 hodin a 18 minut!

vskylabs sr 71 tb 035

Zdroj: VSKYLABS

A zde je oficiální seznam funkcí (Další budou postupně přibývat):

Následující seznam představuje většinu jedinečných systémů letounu SR-71, které jsou již simulovány ve verzi “Early Access” v1.0. Z dlouhodobého hlediska je cílem plánu vývoje projektu pokrýt co nejvíce aspektů a součástí.

Simulované systémy a funkce (již simulované ve verzi Early Access V1.0):

  • Plně kompatibilní s VR / komplexní zvuky FMOD / Bezplatné budoucí aktualizace pro stávající zákazníky / Vysoce citlivá podpora a znalostní základna pro letoun SR-71.
  • VSKYLABS SR-71 Flight Dynamic Model:
    • Vysoce detailní, komplexní výkonnostní a letové vlastnosti letounu SR-71.
    • Simulace sleduje výkonnostní grafy SR-71A a grafy stoupání/klesání s vysokou přesností (rychlosti, nastavení výkonu, doba stoupání, vzdálenost a mnoho dalšího!).
    • Verze projektu v1.0 obsahuje verzi letového modelu ‘VSL-SR-71-Block-1’. Ten bude nadále aktualizován a laděn spolu s letovými testy a budoucím vývojem X-Plane 12. Vydání verze ‘BLOCK-2’ se očekává přibližně týden po vydání verze projektu v1.0. Chcete-li zjistit, se kterým aktualizačním blokem letíte, podívejte se na přiložený protokol aktualizací.
    • Simulují se autentické letové a jízdní vlastnosti letounu SR-71: Chines a delta křídla, pohyb CG za letu a zatížení palivem, tendence SR-71 k vysokým AOA, ovládání a výkony při vzletu a přistání a další.
    • Autentický plán stoupání.
    • Profily nadzvukového odporu.
  • Motory a přídavné spalování:
    • Simulace letové dynamiky pokročilých motorů (“VSL-SR-71-Block-1” ve verzi projektu v1.0).
    • Simulují se aspekty pohonného systému SR-71 Ram-Jet: přichází do praxe při vysokých nadzvukových rychlostech a nastavení výkonu (tah, spotřeba paliva atd.).
    • Škrticí klapky: simulované režimy “vypnutí” a “hoření”, které umožňují “konvenční” provoz, kdy je “vypnuta” celá záď.
    • Systém chemického zapalování (TEB): Simuluje se autenticky, včetně počítadel TEB, když se škrticí klapky posunou z polohy “cutoff” do polohy “idle” a z režimu plného suchého spalování do režimu přídavného spalování. Zážeh přídavného spalování není možný, když počítadlo TEB dosáhne hodnoty “nula”. Totéž platí pro startování na zemi.
    • Vizualizace vznícení TEB (zelený záblesk): simulovaná.
    • Výfuková tryska a ejektor: Vizualizace trysek přídav
    • entaci existuje. Vzhledem k “neočekávanému” spuštění skutečného rozběhu motoru v reálných podmínkách (např. výpadek hrotů a další důvody) je tato funkce v současné době částečně zakázána. Motory lze odpojit od startu při ručním umístění hrotů do nesprávné polohy během letu vysokou nadzvukovou rychlostí. K samovolnému spuštění však nedojde. Jedná se stále o prvek ve fázi WIP.
    • Obtok na zádi: Dveře zadního obtoku jsou animovány podle aktuálních podmínek.
  • Palivový systém:
    • Autentické uspořádání systému palivových nádrží: simulováno autenticky, včetně realistického posunu směrového kormidla v důsledku spotřeby paliva v různých fázích letu.
    • Podávání a řazení paliva: V současné verzi je veškerá správa paliva prováděna automaticky (automatický převod pro udržení CG v mezích při řazení). V budoucnu se plánuje zavedení manuální simulace palivového systému s plnou kapacitou.
    • Systém doplňování paliva ve vzduchu: simulace, včetně vizualizace tankeru a autentického rádiového záznamu doplňování paliva ve vzduchu u SR-71 (přispěl pan BC Thomas, špičkový pilot SR-71 s 1217 hodinami a 18 minutami).
    • Tlak v dusíkových nádržích: Simuluje se autenticky. Palivové výpary překročí bod vzplanutí a vznítí se v nádržích, pokud nebyl vytvořen cyklus natlakování inertním plynem (dokončením relace doplňování vzduchu až do plných nádrží).
  • Elektrický systém:
    • Verze v1.0 obsahuje autentický, ale zjednodušený elektrický systém. Ten se má v budoucnu rozrůst.
  • Hydraulický systém:
    • Verze v1.0 obsahuje autentický, ale zjednodušený hydraulický systém. Ten se má v budoucnu rozrůst.
  • Systém podvozku:
    • Komplexní systém podvozku.
    • Ruční rukojeť pro uvolnění podvozku: v současné době není ve verzi 1.0 funkční. Může se změnit do vydání verze 1.0. Bude implementována v budoucnu.
    • Světla polohy podvozku, rukojeť, výstražné světlo a zvuková výstraha: Simulace je autentická.
    • Systém řízení s předním kolem: Simuluje autenticky, včetně aretačních světel. Funguje stejně jako ve skutečném SR-71, s přepínacím tlačítkem umístěným na řídicí páce. Prvním stiskem se systém zapne, druhým stiskem se odpojí. Vyžaduje autentické postupy řízení příďového kola při pojíždění a vzletu.
    • Brzdový systém kol: Simulace je autentická s přepínačem ANTI-SKID/Wet-Dry. V režimu Wet se zvyšuje citlivost brzd proti prokluzu.
    • Systém vlečných žlabů: (verze v1.0 obsahuje výchozí vizualizaci vlečného padáku.) Ta bude v budoucnu nahrazena autentickou).
  • Primární letové ovládání:
    • Ovládání pohybů řídicí pákou: Simuluje se autenticky (vizuálně i fyzicky).
    • Systém ovládání elevonů: Simuluje autenticky (vnitřní, vnější, směšovač).
    • Systém ovládání směrovky: Simulované, autenticky.
    • Systém povrchového omezovače: Simuluje autenticky. Včetně operací s rukojetí T a světelnou indikací SURF-LIMITER. Autentické pohyby a podmínky (v závislosti na rychlosti). Boční (klopení) chod řídicí páky a posun kormidla jsou omezeny systémem omezovače povrchu.
    • Pitch, Roll a Yaw trim: Simulace je autentická, včetně ovládání a indikace.
    • Kontrola SAS: Simuluje se autenticky, s vysokou přesností ve všech letových režimech.
    • Autopilot: Simulace, nikoliv autentické rozhraní a režimy SR-71. Obsahuje režimy APP/NAV/HDG/ATL/VVI.
    • Automatické výstražné systémy pro vysoké úhly náběhu – APW shaker a pusher: Simuluje se autenticky prostřednictvím různých provozních podmínek a režimů letové plochy. Autenticky jsou simulovány dva samostatné režimy: Shaker a Shaker+Pusher.
    • Akustická indikace AOA a výstražný systém: V letounu VSKYLABS SR-71-TB byl implementován, aby bylo možné lépe sledovat AOA během letu (což je nutné při letu bez “snímání” skutečného letadla a skutečných sil na řídicí páky apod.).
  • Letové a navigační přístroje:
    • Plně funkční LR CDU 739 spolu s plně funkčním displejem EFIS/MAP: pokrývá 2*com, 2*nav, 2*adf, odpovídač.
  • Čelní sklo:
    • Odmrazovací systém: Simulovaný.
  • Osvětlovací zařízení:
    • Vnější osvětlení: Simulované.
    • Vnitřní osvětlení: Simulované.
  • Systémy řízení životního prostředí:
    • Plány přetlakování: Aktuální verze je simulovaná, ale pouze s automatickým režimem. Manuální řízení bude implementováno v budoucnu.
  • Systémy podpory života:
    • Kyslíkový systém: Aktuální verze je simulovaná, ale pouze v automatickém režimu. Manuální ovládání bude implementováno v budoucnu.
    • Podpůrné systémy tlakové soupravy: Není simulován. Uvedeno pro budoucí implementaci.
  • Nouzové výstražné zařízení:
    • Hlavní výstražný systém: Všechny výstražné, varovné a stavové kontrolky aktivních systémů jsou funkční.
    • Tlačítko testu indikátorů a výstražných světel: Simulace.

To je prozatím vše, pokud máte zájem, sledujte stránky letounu na VSkylabs.

 

Zdroj :